ZASADY WYKONYWANIA LOTÓW NA PARALOTNIACH NA STARTOWISKU „STAROGRÓD” PDF Drukuj Email
Wpisany przez arek   
Piątek, 17 Maj 2013 12:23

Charakterystyka 
Skarpa pradoliny Wisły. Loty żaglowe i termiczne. Położenie: 53°17'43.27"N; 18°22'38.13"E 
Deniwelacja: ok. 66 m 
Kierunki wiatru: 240° - 270° 
Startowisko: łatwe 
Lądowiska: 
- w miejscu startu, trudne (rotor), 
- na łące u podnóża startowiska, łatwe (lekko po prawej) 
Powrót na startowisko z dolnego lądowiska ścieżką zaczynającą się obok tablicy „Rezerwat Przyrody Wzgórza Płutowskie”. 

Opis 
Skarpa ciągnie się w prawo do Starogrodu (ok. 1,3 km), a w lewo do Płutowa (3,2 km). W dniu wyjątkowego ‘waruna’ aż do Szymborna (4,4 km). Aby tam dolecieć, trzeba jednak przeskoczyć kilka parowów. Stok na całej swej długości to przede wszystkim obszar zalesiony, wymagający od pilota utrzymywania odpowiedniej wysokości i staranności przy planowaniu lądowania. Najlepsze warunki do latania występują w okresie od jesieni do wiosny. W dni termiczne występują na skarpie ostre noszenia, na które trzeba być przygotowanym lub czas ‘kominów’ przeczekać na ziemi. 

Zasady wykonywania lotów 
Każdy pilot lata na własną odpowiedzialność. Powinien dysponować sprawną paralotnią, uprzężą i spadochronem zapasowym. Do wykonywania lotów konieczne jest również posiadanie aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej OC. 
Startowisko STAROGRÓD znajduje się w strefie lotniczej ATZ WATOROWO. Z uwagi na pobliskie czynne lotnisko, przed startem należy OBOWIĄZKOWO poinformować wieżę o chęci wykonywania lotów. W tym celu należy dzwonić (dwa razy a nie cztery jak było poprzednio) pod niżej wymienione numery telefonów:
Nr tel.: wyszkolenie     - 56 686 49 56
           księgowa         - 56 684 42 41
    Pan Młodzianowski - 791 49 87 60
    Pan Czumiński       - 502 66 02 78
    Pan Kowalski         - 601 66 51 45
Chęć lotów należy zgłosić również do AMC POLSKA (ASM3) tel. 22 574 57 33 (34 i 35). 
Loty do wysokości 100 m (QFE) mogą być wykonywane bez łączności radiowej z wieżą i wyłącznie wzdłuż klifu na kierunku północ – południe. 
W przypadku wykonywania lotów powyżej 100 m (QFE) obowiązkowa jest łączność radiowa na częstotliwości 118.725 MHz. Dotyczy to zwłaszcza pilotów planujących odlot z górki. Lotnisko znajduje się 2 km od startowiska w osi potencjalnego odejścia na przelot. 
Na skarpie zasady pierwszeństwa obowiązują jak wszędzie indziej: pilot mający stok po prawej stronie ma pierwszeństwo przed pilotem mającym stok po swojej lewej stronie. Ponieważ loty często odbywają się na podobnej wysokości to należy bezwzględnie dbać o konieczną separację w powietrzu, uważać na występujące przy mijaniu się strugi zaskrzydłowe i dbać o bezpieczeństwo swoje jak i innych pilotów. Wyprzedzanie zasadniczo jest niezalecane z powodu wąskich noszeń i niewielkich różnic prędkości. Zamiast wyprzedzać lepiej jest zawrócić. 

Niebezpieczeństwa 
Lądowisko na górze jest bardzo ciasne i znajduje się w silnym noszeniu i występującym w związku z tym często rotorze. Jest ograniczone po obu stronach drzewami. Od tyłu znajduje się pole uprawne, którego nie należy niszczyć ani podczas startów ani podczas lądowań. Nawet najlepszym udaje się wylądować na górze dopiero po kilku podejściach. 
Kawałek na południe od startowiska często latają modelarze. Zwykle są niegroźni, ale lepiej na nich uważać. 
Zmieniony: Poniedziałek, 19 Sierpień 2013 20:54